DirectX Teknolojisi Nedir?
Bu konuda siz değerli okurlarımız için hem oyun hem grafik işlemlerinde kullanılabilen DirectX teknolojisi ile ilgili bilgiler vermek istiyoruz.
Bilgisayar teknolojisi geliştikçe oyun oynamak, animasyon izlemek veya modelleme yapmak gibi işlemler daha kolay bir hale geldi. Bu özelliklerin kullanılmasını sağlayan OpenGL ve Vulkan gibi pek çok teknoloji mevcut iken bu teknolojilerden birisi de DirectX olarak bizlerin karşısına çıkıyor. Microsoft’un geliştirmiş olduğu DirectX hakkında bilinmesi gerekenleri derledik.
DirectX Teknolojisi Hakkında Bilgi
DirectX, 1995 yılından bu yana Microsoft şirketinin geliştirmiş olduğu bir kütüphane. Grafik üzerine yoğunlaşan bu kütüphane oyun geliştirme, video izleme, ses dosyası çalma, animasyon oynatma ve 3 boyutlu modellemeler yapma gibi pek çok alanda kullanılabiliyor. Peki neden DirectX geliştirildi? Bunun sebebi Windows işletim sisteminde yazılım geliştirmenin daha kolay hale gelmesi. Önceden karışık olan bu piyasaya çeki düzen veren DirectX, günümüzde yoğun bir ilgiye sahip.
İlk sürümü 30 Eylül 1995 tarihinde çıkan DirectX, son olarak 9 Ekim 2021 tarihinde DirectX 12 Ultimate ile karşımıza çıkıyor. Bu teknolojinin en çok kullanılan sürümlerinden birisi olarak DirectX 9.0c sürümünü gösterebiliriz. Pek çok oyun oynayan kullanıcı, bu sürüm ile karşılaşmış olmalı.
DirectX ile Uygulama Geliştirmek
DirectX, aslında bir API olarak yer alıyor. Kütüphane olan bu yapı, ekran kartlarının içerisine entegre bir şekilde geliyor ve pek çok işlemin yapılmasına imkan tanıyor. Grafik, ses, giriş çıkış aygıtları ve ışın izleme gibi birçok özelliğe sahip olan DirectX ile birlikte uygulama geliştirmek isteyenler ya programlama motoru kullanmalı ya da kütüphaneyi çekip yazılımı kendisi kodlamalı. Bizim tercihimiz kişinin bir yazılım kullanması. Örneğin oyun geliştirilecekse Unity veya Unreal Engine gibi bir oyun motoru tavsiye ediyoruz.
DirectX Bileşenleri
DirectX teknolojisi ile ilgili bilinmesi gereken bir diğer konu içerisindeki bileşenler olarak bizleri karşılıyor. Bu kütüphanede pek çok sistem bulunuyor. Bunlardan en önemlisi Direct3D olarak açıklanabilir. Adından da anlaşılacağı üzere bu bileşenin amacı 3 boyutlu işlemleri gerçekleştirmek için yer alıyor. Bir diğer bileşen olan Direct2D ise 2 boyutlu grafikler için yer alıyor.
Bir diğer bileşen olan DirectWrite ise yazı render işlemlerinde kullanılan bir yapı olurken DirectStorage ise depolama amacıyla kullanılan bir kütüphane. DirectStorage hakkında şunu bilmek gerekiyor ki bu HDD ve SSD gibi alanlar için yer almıyor. Bu işlemler bilindiği üzere CPU üzerinden gerçekleştiriliyor. DirectStorage’in amacı, GPU üzerindeki depolama alanını yönetmek.
Kullanıcıların DirectX teknolojisi hakkında bilmesi gerektiği bir diğer bileşen DirectML olarak bizlerin karşısında bulunmakta. Buradaki “ML” kısmı “Machine Learning” yani makine öğrenimi olarak yer alıyor. Bunun için ekran kartının gücünden yararlanan DirectX, en iyi performansı sunmaya çalışıyor.
Bileşenler arasında bulunan DirectX Raytracing, gerçek zamanlı ışın izleme olanağı sunan bir kütüphane. Bu kod grubu ile beraber yazılımcılar, ışın izleme teknolojisinden en iyi şekilde yararlanabiliyor olacak. Bunun yanı sıra XACT3 ve XAudio2 API, yüksek ve düşük seviye ses işleme için kullanılan bir yapı.
Aslına bakarsak DirectX teknolojisi DirectX Media, DirectDraw, DirectInput, DirectPlay ve DirectSound gibi daha pek çok bileşen içeriyor fakat bu bileşenler, yeni sürümlerde kaldırıldı. Güncel sürümlerde bulunan bir diğer bileşen DirectCompute olarak açıklanabilir. Pek çok amacı bulunan bu yapı, çeşitli kodlara sahip. DXGI ise bağdaştırıcılar için kullanılan bir sistem.